Hårddisk error
Pepe
2004-12-05 18:19:45 UTC
På tal om hårddisk,
Är en hårddisk med 109 klusterfel ohjäpligt
fördömd till skroten eller finns det något
magiskt man kan göra för att reparera den?

Pepe
Torbjörn Ekström
2004-12-05 18:32:58 UTC
Post by Pepe
På tal om hårddisk,
Är en hårddisk med 109 klusterfel ohjäpligt
fördömd till skroten eller finns det något
magiskt man kan göra för att reparera den?
Pepe
klusterfel låter som logiska skador
på ett filsystem - och bör kunna åtgärdas med någon
filsystem-check programvara.

sektorfel som inte försvinner vid en omformatering
och kanske blir fler och fler på kort tid är något helt annat...
och då är det bara att göra backup till andra HD och datorer
så fort det bara går och utan att starta om - det kan handla
om minuter, så backuppa det viktigaste först...

Normalt skall det inte finnas några synliga 'bad sectors' på
en modern HD, syns det, så har dom interna reservsektorerna
tagit slut och tyder på att disken håller på att rasa.

Det finns ofta speciella testprogram från disktilleverkaren
som kan analysera och rapportera om disken börja bli dålig,
såvida du inte råkar ut (som jag) för ett plötsligt akut fel.

/TE
Pepe
2004-12-05 18:52:27 UTC
Post by Torbjörn Ekström
Post by Pepe
[...]
I windows XP ges beskedet att "windows ersätter skadat kluster ex filen
\program\office\bla.bla"
Jag har för mig att detta skrivs in i FAT så att inga program längre
använder det skadade klustret.
Men lik förbannat så händer samma procedur vid omstart av datorn. En av
diskarna måste scannas.
Samma fel upprepas som om det inte blev åtgärdat vid föregående genomgång.

Jag får inga fel som antyder "bad sectors", men det är kanske samma sak?

Pepe
Olof Lagerkvist
2004-12-05 19:08:02 UTC
Post by Pepe
[...]
Det där tyder i allmänhet på fysiskt fel på disken. Om chkdsk dock
rapporterar exakt samma fel och för samma fil varje gång så _kan_ det
vara ett filsystemsfel som lurar chkdsk på något vis, men dock inte
troligt. Prova då att öppna en kommandotolk, skriv (om det är enhet C:
det handlar om):
chkdsk c: /r
Du får en fråga om du vill att kontrollen ska göras vid nästa omstart,
svara ja och starta om. Detta kan ta några minuter iofs med det brukar
kunna rätta till problem där filsystemet har tappat kontrollen på vilka
sektorer som är skadade och inte.
Post by Pepe
Jag får inga fel som antyder "bad sectors", men det är kanske samma sak?
Det är samma sak i det här fallet. Terminologin är lite inkonsekvent
ibland bara. Om du kontrollera hur många kluster som markerats som
skadade av filsystemet så kan du använda skriva:
chkdsk c: /i /c
Detta rättar inte några fel och gör inte heller särkilt noggrann
kontroll men rapporterar hur många KB som ingår i "bad sectors".
--
Olof Lagerkvist sm6xmk
ICQ: 724451 @ssa.se