Windows 7
inte KWP
2009-11-01 20:36:18 UTC
Är det någon här som testat Windows 7? Är det något att ha?
Bättre än XP? Bättre än Vista?
--
"Jag fruktar att detta adelsmöte inte ens skulle kunnat förmå sig
att rösta för ståndsriksdagens avskaffande."
- Gustaf Douglas
Crister Sporrong
2009-11-01 21:35:12 UTC
Post by inte KWP
Är det någon här som testat Windows 7? Är det något att ha?
Bättre än XP? Bättre än Vista?
Kört Ultimate 64-bit ett tag nu och är klart mer positiv än när jag
körde motsvarande Vista på samma maskin (standard-burk med Intel
C2D-2,8GHz/1333 & 4GB DDR2-800).

Installationen gick hur smutt som helst, det som saknades i
drivrutiner hämtades via Windows Update utan problem.

Standardprogrammen som gick i Vista fungerade rakt av, utom Canom MP
Navigator (scan/print), fanns 2 dagar senare att hämta.

Jag har inte plågat den med gamla versioner av XP-program och liknande
utan lagt in samma versioner som jag använt i Vista.

Den förhatliga UAC'n i Vista är numera lika väldresserad som en trogen
vakthund, biter endast fulingarna och inte husse.

Nätverket fungerar rakt av utan bråk mot SMB och SMB2-resurser, utan
pillande! Win/Samba-shares accessas blixtsnabbt även med
Novell-klienten (version 2) installerad utan pillande! Dock missar den
klienten att köra NDS-scriptet vid inloggning, känd bugg som Novell
kliar sig i huvudet över.

Windows Media Player och Media Center fungerar också bra, har dock
inte hittat nå'n bra plugin för flac ännu.

Har inte hunnit prova "XP mode" ännu, det är nästa projekt.

Sammanfattning: Jag tror på det och upplever burken klart rappare än
den var med Vista. Bättre än XP? Knappast när det gäller enklare
program, men har man 64-bit program och SMB2* i nätverket så är svaret
ja.

* Ja, SMB2 är fortfarande buggigt.
--
Reply to: crister (at) minister (dot) com

EU-medborgare och V8-partist;
- Rör inte mina V8-or!
- Den enda goda miljömuppen är en komposterad miljömupp!
- Den enda goda röd-gröna röran är mexikansk salsasås!

Detta inlägg är sekretessbelagt och får ej avlyssnas eller
vidareförmedlas till tredje part.

Detta inlägg omfattas av lagen om upphovsrätt, nu för stunden
och fram till 70 år efter min död.
inte KWP
2009-11-05 21:06:38 UTC
Post by Crister Sporrong
Post by inte KWP
[...]
Jag orkade inte läsa all text men ditt inlägg andas en positiv atityd så jag
skall utnyttja min möjlighet till "konstnadsfri[*]" uppgradering till Win 7.

[*] - Den "kostnadsfria" uppgraderingen kostar 260 SEK att få hem.
- Gustaf Douglas
Horald Kvarnballe
2009-11-05 21:10:39 UTC
Post by inte KWP
Post by Crister Sporrong
Post by inte KWP
[...]
Ultimate ligger nu på 367 pix (=stålar, för stockholmaren) och leverans
immediatly via VPN
Vi pratar också full diskretion, dvs anal-onym avsändare

//Horald
Horald Kvarnballe
2009-11-05 21:14:28 UTC
Post by Horald Kvarnballe
Post by inte KWP
On Sun, 01 Nov 2009 21:36:18 +0100, inte KWP
Post by inte KWP
[...]
Är du extra görgo, så ingår swedish languagepack. Det du!
Jajamän, tomten är snäll denna afton

//Horald
inte KWP
2009-11-05 21:15:27 UTC
Post by Horald Kvarnballe
Post by inte KWP
Post by Crister Sporrong
Post by inte KWP
[...]
Snow Leopard till Macen gick på 340 spänn, fast då fick jag hämta det själv.
Post by Horald Kvarnballe
//Horald
- Gustaf Douglas
Horald Kvarnballe
2009-11-05 21:22:01 UTC
Post by inte KWP
Post by inte KWP
[...]
Mac? Nu pratar vi akademiskt igen.
Själv kör jag Commodore 64+, dvs utbyggd ram
Har lyckats knöla in Window$7 i denna computer och då pratar vi
Ultimate!
Fast bandstationen får la jobba som fan

//Horald
Roger Eriksson
2009-11-06 13:31:33 UTC
Post by inte KWP
Post by inte KWP
[...]
Men då måste* man ju köpa överprissat undermålig hårdvara från Apple
också

*) Det går ju att instalelra det på annan hårdvara också med lite
tweakande. Jag installerade det t.ex. på min EEE 901 och det gick att få
nästan allt att fungera. I varje fall allt viktigt.
--
Mvh

/RE
/ilg@dd
2009-11-24 21:43:05 UTC
Post by inte KWP
Post by Crister Sporrong
Post by inte KWP
[...]
Varför betala för sådant som är gratis?
--
/***@dd
"Björn Westling är så korkad att han lyckas trassla in sig i en sladdlös
telefon."
Roger Eriksson
2009-11-06 13:29:12 UTC
Post by inte KWP
Är det någon här som testat Windows 7? Är det något att ha?
Bättre än XP? Bättre än Vista?
Jag installerade det på min EEE 901, 20 Gb-modellen, och jag föredrar
absolut W7 före XP. Jag kommer också att byta ut Vista Ultimate på min
stationära mot motsvarande version av W7.

Jag upplever det som mycket trevligare, mer polerat (och då inte i
betydelsen snyggare ikoner) och ofta mer logiskt. Att det kräver mindre
resurser än Vista gör ju inte saken sämre.
--
Mvh

/RE