Finns det någon telefon som fungerar som modem via usb?
Usenet Rulez
2009-12-30 00:19:05 UTC
Finns det någon telefon som fungerar som modem via usb?

Varför kan man inte eller kan man plugga in telefonen som vanligt i datorns
usb och sen komma ut på nätet via telefonen?

Det borde gå men var finns programmvaran?
--
"It's not brain surgery, it's rock n roll, for fuck sake."

Blackie Lawless, WASP.
egrh
2009-12-30 07:24:00 UTC
Post by Usenet Rulez
Finns det någon telefon som fungerar som modem via usb?
Varför kan man inte eller kan man plugga in telefonen som vanligt i datorns
usb och sen komma ut på nätet via telefonen?
Det borde gå men var finns programmvaran?
Min grabb kör sin Iphone som modem via usb, och jag kör min SonyEricsson
via bluetooth. Båda funkar helt OK.
Mikael Forsberg
2009-12-30 07:45:15 UTC
Post by Usenet Rulez
Finns det någon telefon som fungerar som modem via usb?
Varför kan man inte eller kan man plugga in telefonen som vanligt i datorns
usb och sen komma ut på nätet via telefonen?
Det borde gå men var finns programmvaran?
Visst går det att koppla telefonen till USB med bland annat 'Sony
Ericsson PC Suit' som går att ladda ner på deras sida och det följer väl
en skiva när man köper telefonen. Men om man använder telefonen som
modem så har den ofta inte riktigt lika hög hastighet som vanliga moden.
Jag har exempelvis en ericssonlur som ger 115 kb/s via USB.
x***@y.z
2009-12-30 10:08:25 UTC
On Wed, 30 Dec 2009 00:19:05 +0000 (UTC), Usenet Rulez
Post by Usenet Rulez
Finns det någon telefon som fungerar som modem via usb?
Varför kan man inte eller kan man plugga in telefonen som vanligt i datorns
usb och sen komma ut på nätet via telefonen?
Det borde gå men var finns programmvaran?
Jag har kört min Qtek 9100 som modem med telia. Dock var man tvungen
att teckna något slags mobilt tjosan på abbet.
TMM
2009-12-30 11:03:56 UTC
Post by Usenet Rulez
Finns det någon telefon som fungerar som modem via usb?
Varför kan man inte eller kan man plugga in telefonen som vanligt i
datorns usb och sen komma ut på nätet via telefonen?
Det borde gå men var finns programmvaran?
Det verkar onekligen som om de flesta nyare mobiler klarar av det. Det är
väl dock en klar fördel om det är 3G-telefoner så man slipper gå
över GPRS. Programvaran följer för det mesta med, i Nokias fall - och
säkert andras också - lär mjukvaran, om det finns stöd, även finnas för
hämtning på leverantörens hemsida.
Ichimusai
2009-12-31 13:40:21 UTC
Post by TMM
Post by Usenet Rulez
[...]
Alla Windows Mobile-baserade telefoner har som standard "Internet
Sharing" (om inte den specifika implementatören tagit bort det)
däremot finns inte modemkomponenten kvar efter version 5. Med
modemkomponenten avses den komponent där man faktiskt ringer upp ett
annat modem - normalt är det ju inte så man ansluter till internet
från en telefon längre.

Internet sharing betyder att mobilen presenterar sig som ett
nätverkskort för datorn. Om MS Sync-programvaran är installerad krävs
inget mer utan det blir bara en ny, tillfällig, nätverksanslutning
precis som vilken som helst. Oerhört smidigt och enkelt att använda.
Jag har kört detta med HTC Dual Touch samt med HTC 740s och det har
fungerat klockrent. Inget speciellt abonnemang har krävts och
datahastigheterna har åtminstone i nedlänk blivit de förväntade och
upplänken är ju som den är för det mesta rätt dålig.

iPhone tror jag saknar denna finess och till Android-telefonerna kan
man köra en proxyvariant som innebär att telefonen agerar
bredbandsrouter. Jag har en HTC Magic (som är Android) också men har
inte testat detta. Googla på din telefon och "internet sharing" eller
"internet proxy" eller andra väl valda sådana ord så hittar du säkert
något matnyttigt.

/Ichimusai